Thursday, February 4, 2010

BERHATI-HATI DENGAN KESELAMATAN DIRI, KELUARGA DAN HARTA BENDA ANDA

Bulan Januari 2010 merupakan bulan yang akan dikenang sebagai bulan yang penuh dengan dugaan dan cabaran bagi diri saya dan isteri. Mana tidak dalam bulan Januari tersebut, 2 kejadian yang selama ini tidak pernah terlintas dalam hati saya akan terjadi telah betul-betul terjadi dalam hidup saya dan isteri saya. Kejadian pertama ialah dimana rumah saya telah dimasuki oleh pencuri dimana pencuri tersebut telah mencuri 2 butir cincin, satu adalah cincin emas pertunangan saya dengan isteri dan satu lagi cincin berlian, hadiah perkahwinan saya kepada isteri saya semasa kami berdua berkahwin pada tahun 2000. Kejadian kedua ialah dimana tayar hadapan motorsikal saya telah dicuri oleh pencuri termasuk dengan 'Sport Rim'nya sekali. Namun pencuri tersebut tidak sempat untuk mencuri tayar belakang walaupun pencuri tersebut telah berjaya membuka skru tayar belakang motorsikal saya tersebut. Namun saya rasa bersyukur kepada Allah S.W.T kerana kedua-dua kejadian tersebut tidak ada melibatkan kecederaan kepada diri saya dan isteri. Namun kedua-dua kejadian ini telah membuka mata saya bahawa mungkin ada hikmahnya disebalik kejadian tersebut. Pertama ia membuatkan saya redha sepenuhnya dan hanya berserah kepada Allah S.W.T bahawa semua yang berlaku ini mungkin ujian Allah S.W.T untuk melihat hambanya yang lemah ini dapat menerima segala musibah yang datang serta dapat menerima takdir yang telah ditentukan oleh Allah. Kedua ia telah membuatkan diri saya supaya lebih berhati-hati dan sentiasa peka dengan keadaan persekitaran kerana pada bila-bila masa sebarang kejadian yang tidak diingini boleh terjadi kepada diri kita serta harta benda kita. Kedua-dua kejadian ini telah benar-benar memberi kesan kepada saya bahawa nikmat kebebasan dan keselamatan yang harmoni yang selama ini wujud sudah mula terhakis. Mungkin ada banyak faktor yang mengakibatkan faktor ini terjadi, namun kita perlu menyalahkan diri kita kerana selama ini kita hanya mementingkan diri sendiri dan tidak memperdulikan orang lain. Saya berharap agar keadaan yang harmoni dan sejahtera ini akan kekal selama-lamanya. Saya juga berharap agar semua kawan-kawan dan teman-teman seperjuangan saya agar dapat berhati-hati dengan keselamatan diri, keluarga dan harta benda agar apa yang terjadi kepada saya dapat dijadi pengajaran dan tauladan kepada semua.
Sekian.

No comments:

Post a Comment